Jak si vybrat realitního makléře I.

Jak si vybrat realitního makléře?

Spolupráce realitních kancIkonaeláří

Spolupráce mezi realitními kancelářemi je jeden ze způsobů prodeje či pronájmu nemovitostí. Majitelé nemovitostí, kteří svěřili své nemovitosti kanceláři, která spolupracuje s dalšími kancelářemi, mohou být spokojenými zákazníky a jejich reference pro další klienty budou pro kancelář plusem. RE/MAX má cca (mění se každý měsíc) 115 kanceláří v celé České republice a 1269 makléřů. Spolupráce těchto kanceláří a makléřů je povinná. Při spolupráci se vám nezvýší cena, ani provize. Jsou ale i realitní kanceláře na trhu, které spolupráci kategoricky odmítají, nechtějí se o svou provizi dělit a jejich klient takto přichází o kupující, aniž by o tom věděl. Moje praxe v realitách je 15 let a poznala jsem od té doby spoustu makléřů z jiných kanceláří, kteří stále v realitách pracují a dále se spolu potkáváme, obracíme se na sebe, když máme poptávajícího klienta a oni mají v nabídce vhodnou nemovitost a naopak. Takhle má práce pro klienty vypadat, protože makléř tady je vždy pro klienta a ne opačně. Tak, jako funguje doporučení klientů pro prodávající nebo pronajímatele, tak funguje i pro klienty, kteří hledají nemovitost. Většina nechce každý den trávit čas na internetu, zbytečnými prohlídkami a obvoláváním realitních makléřů, tak tohle vše svěří profesionálům, na které dostali doporučení. Ovšem tato práce je pro makléře hodně náročnější, než samotný prodej nemovitosti. Když popáté narazíte na nemovitost, která je již dávno prodaná nebo na makléře, který si prý svou nemovitost prodá sám a nebude s nikým spolupracovat, máte již plné zuby telefonování a hledání a chcete s tím taky praštit.  Na nejvíce odstrašující případ NEspolupráce jsem dokonce narazila před pár měsíci, kdy jsem hledala pro známého pronájem bytu a narazila na nabídku, kterou mělo 5 realitních kanceláří. Volala jsem do jedné z nich a tam mi makléřka rovnou hlásila, že ona nikdy nespolupracuje. Ani poté, co jsem jí řekla, že zavolám tedy do jiných kanceláří, které to mají v nabídce, nepovolila. To je jedna z věcí, které byste si měli vždy u svého realitního makléře ověřit. Zda spolupracuje s dalšími kancelářemi a jestli máte tak u něj větší možnost nemovitost prodat.

Prodávat přes realitní kancelář nebo sám?

Poslední dobou se čím dál více setkávám s prací těch „neseriozních“ realitních makléřů, kteří nám, co se snažíme pro klienty pracovat co nejlépe, kazí jméno a díky některým jejich realitním praktikám, nám lidé méně věří. A já se stále divím tomu, že jsou někteří lidé opravdu tak naivní a na tyto praktiky naletí.  Na co si tedy dá největší pozor, když prodáváte, či pronajímáte nebo i kupujete nemovitost? Není vhodné nabídnout nemovitost více realitním kancelářím a k tomu ještě bez žádného smluvního dokumentu. Pokud nabízíte nemovitost přes více RK, vždy se vám snižuje cena nemovitosti. Kancelářím tímto vzniká konkurenční boj, ve kterém jde o to, kdo nabídne lepší cenu. I kupující vidí, že prodávající nenabízí nemovitost exkluzivně, to je pro něj ta nejlepší situace ke smlouvání nižší ceny. Vyberete-li si vhodného makléře (většinou podle referencí, služeb, způsobu práce, inzerce, reklamy…), určitě se vám vyplatí uzavření exkluzivní smlouvy, ve které si navíc určíte všechna pravidla inzerce, ceny, provize, rezervace apod. I když vás osloví klient, který si vás díky inzerci makléře najde sám, protože mu jde zase jen o snížení ceny a vám bude vykládat, že nechce kupovat přes realitní kancelář, zase to bude jen trik, abyste cenu nemovitosti snížili. Na první pohled vypadá prodej nemovitosti vlastními silami jednoduše. Vložíte si inzerát do Profitu nebo na internetu na nějakých realitních portálech a čekáte na prvního zájemce. Jenže zkušenosti ukazují, že se žádný neozve. Zato vás již druhý den bude bolet ucho od neustálého zvedání telefonů dotěrným realitním makléřům, kteří se snaží nabídnout prodej přes svou kancelář. Ti více zdatní vám budou dokonce vykládat, že již mají na vaši nemovitost kupce, který ji hned koupí, i když ji ještě vůbec neviděl. A když už prodejce najdete, počítejte s obtížemi při řešení daňových otázek, při zajištění kupních smluv, při právním zajištění prodeje, s frontami na Katastru nemovitostí a s veškerou administrativou. Nehledě na to, že se mohou ukázat problémy, se kterými se makléři setkávají a které by vás ani nenapadly. Toho všeho vás ušetří realitní kancelář. Tyto služby samozřejmě nejsou zadarmo. Kancelář si obvykle inkasuje 3-5% provize z ceny nemovitosti, většinou v závislosti na ceně nemovitosti. A to bývá nejčastějším důvodem, proč se lidé prodeji přes realitku vyhýbají. Nutno ale podotknout, že u naprosté většiny kanceláří platí provizi kupující. Tedy jako prodejce si s realitní kanceláří dohodnete prodejní cenu a tu také obdržíte. A potom, zkušený makléř z kvalitní kanceláře skutečně umí prodat o těch 5% dráže než vy jako běžný smrtelník. Na provizi je také možné dívat se jako na úsporu času, který můžeme věnovat jiným činnostem a vydělat tak i třeba mnohem více peněz (podobně jako dnes většina lidí nechová doma prasata nebo nepeče vlastní chleba, atd. – na tyto práce využíváme služeb specialistů. Realitní kancelář, je-li skutečně kvalitní, udělá pro prodej nemovitostí více, než dokážete vy sám. Nejen díky zkušenostem, ale hlavně díky aktivnímu vyhledávání kupujících, což je způsob, jakým se dnes většina prodejů uskutečňuje! Kancelář má svou osvědčenou inzertní síť  a umí vytvořit skutečně masivní reklamní kampaň. V zahraničí se proto prodeje uskutečňují v podstatě výhradně prostřednictvím realitních kanceláří a u nás bychom si z toho měli vzít příklad. Jediná věc, která by vám mohla pokazit prodej vaší nemovitosti je špatný výběr kanceláře.

Jak si tedy vybrat makléře?

Jak si vybrat realitního makléře
Tím nejlepším způsobem výběru je reference od známých, kteří byli spokojeni. Ptejte se, jak dopadl celý obchod a zda vaši přátelé byli zcela spokojeni.
I přes tyto kladné reference je dobré prověřit makléřovu způsobilost, historii. Když jméno makléře vložíte do vyhledávače Google, budete o něm vědět téměř vše. Nehleďte na to, zda pracuje pro velkou společnost, nebo v malé kanceláři na malém městě, jde především o kvalitu člověka.
Dalším způsobem, kterým lze najít vhodného odborníka, je „výběrové řízení“. Pozvěte na schůzku více makléřů a zeptejte se. Nebojte se ptát na délku praxe, na počet realizovaných obchodů a na průměrnou dobu prodeje nemovitostí, které řeší. Při svém rozhodování používejte zdravý selský rozum!

Z vlastní zkušenosti

Když jsem prodávala svůj byt, dala jsem si inzerci na realitní servery, včetně těch zdarma, jako je např. Bazoš. Od uveřejnění inzerce mi začala volat spousta makléřů nebo asistentek. Někteří se ani nepředstavili a některým nebylo ani rozumět, co vlastně po mě chtějí. Naštěstí se ozvalo i pár opravdových zájemců, tedy počtem asi dva. Přišli na prohlídku a já zjistila, že se neumím na prodej svého bytu dívat s nadhledem. Zkoumala jsem, co s bytem zamýšlejí, nelíbilo se mi, jak se koukají po mé kuchyňské lince nebo jak neumí ocenit krásný výhled z oken. A když vyšlo najevo, že chtějí nemovitost pronajmout studentům, nastoupila moje obranná reakce. Takže jsem se tvářila tak, že vlastně byt ani prodat nechci. A najednou se objevili zájemci, kteří koupit opravdu chtěli. Začala jsem být, jako zpomalená. Mou chybou si to potom rozmysleli. Když se potom ozvala po delší době jedna realitní makléřka, brala jsem to, jako vysvobození. Nechám to všechno na ní! Našla mi kupce, byla jsem s ní hodně spokojená. Od té doby nechápu prodejce, kteří mají nervy na to, aby si prodej své nemovitosti řešili sami. Samozřejmě, že spousta prodejů bez realitky dopadlo dobře a naopak s realitkou zase špatně. Ale některým věcem, jako je třeba ztráta času, nervy s různými problémovými klienty nebo vydání peněz za náležitosti k prodeji, se dá vyhnout.

Jak si vybrat realitního makléře II

ISO certifikace

Související obrázky:

Příspěvek byl publikován v rubrice Aktuality, Články, Informace, Jak si vybrat realitního makléře, Prodávajícím se štítky , , , , , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.